Les 67: hoe verloopt zo een typische dronevlucht? (En unlock je de zone)

“Hoe verloopt nu een vlucht van start tot einde?”, is de vraag die we het vaakst horen. Vooral als je nog maar weinig het luchtruim moest reserveren om te mogen vliegen “in een rode zone” of te maken krijgt met een DJI-vliegzone ontgrendelen (“unlock”), lijkt het soms onoverkomelijk.

Geen nood, we leggen dronevliegen haarfijn uit, van “A” tot “Z”.

 

A) Waar naartoe?

Tielt-Winge VlooybergtorenElke goeie planning begint bij weten wààr je naartoe wil en wat je zoal daar wil filmen. Er zijn veel leuke dingen te vinden buiten de gekende geozones (“rode zones”, “NFZ’s”,…) waar je vrij kan vliegen, maar soms liggen heel wat mooie dingen in zo een geozone waar je mogelijk toestemming moet vragen.

Geen inspiratie? Kijk eens onze ‘drone places‘ na, of haal inspiratie bij de YouTube-filmpjes van onze leden die al machtige dingen filmden.

Resultaat: je weet wààr je wil gaan vliegen.

Ontdek leuke Drone Places Krijg meer inspiratie

 

B) Verken je locatie virtueel op voorhand

Zo, je weet nu wat je wil fotograferen of filmen. Een pro-tip is de locatie te bekijken op Google Maps of Google Earth: zo kan je zien welke camerastandpunten een goed beeld (ongeveer) gaan geven en waar je (ongeveer) gaat moeten vliegen.

Deze stap een beetje aandacht geven bespaart je énorm veel tijd op de locatie (want je weet wat je zoal wil vastleggen) en geeft je een hele goede inschatting welk deel van het luchtruim je gaat nodig hebben.

Resultaat:

  • je weet waar je je drone moet plaatsen voor welk beeld te schieten 
  • je weet welke locatie(s) je nodig hebt
Open Google Maps >

 

C) Bekijk je drone-locatie op Droneguide (of de officiële app per land)

Nu is het de moment om Droneguide te openen. (🇧🇪 Belgische situatie).

Lees eerst zeker onze Les 11: Veilig vliegen met Droneguide eens door. Zo weet je wat wat exact betekent. In het buitenland zoals Nederland bijvoorbeeld? Gebruik de officiële kaart van het land zelf. Je vindt ze bij ons op de pagina “Alle dronekaarten voor Europa (no-fly zones)

RMZ CTR HTA VLL2

Gebruik Droneguide op een iPad of computer. Je smartphone is écht niet handig. De software is nog niet echt heel mobile friendly. Een groter scherm geeft je ook een betere overview van de situatie.

VLL1 en VLL2Kijk dan op Droneguide naar het gebied waar je wil gaan vliegen:

  • Welke zones zijn er of worden actief op en rond het punt waar je wil vliegen?
  • Zijn deze zones boven elkaar “gestapeld“? Kijk in de toegangsvoorwaarden naar het bereik van x ft tot y ft per zone.
  • Maak een lijstje van de zones waar je door zal vliegen, van opstijgen tot de gewenste en toegelaten hoogte. In de Open Categorie is ons “plafond” 400 ft, oftewel 120 meter.
  • Bekijk alle “toegangsvoorwaarden”. Hierin staat (vaak) te lezen tot hoe hoog je mag in die welbepaalde zone en wat je moet doen om daar te mogen vliegen (met de genoemde beperking), meestal een aanvraag die je moet verwezenlijken voor die zone. Vaak zijn er ook beperkingen op het gewicht van het toestel waarmee je er mag vliegen of moet je zoveel mijl wegblijven van een bepaald punt enz.  Noteer zeker hoe lang op voorhand je (per zone) de aanvraag moet doen.
  • Pas je origineel lijstje aan met de beperkingen en de zones waar je niet in mag vliegen. Schrijf erbij voor welke zone(s) je toegang moet vragen. Gebruik hier echter gezond verstand: liggen bijvoorbeeld een zone VLL2 (onder, 0-275ft ) en een VLL1 (boven, 275ft-1500ft) gestapeld en beperkt de zone VLL2 je vlucht tot maximaal 150ft hoogte na aanvraag, dan moet je inderdaad de VLL1 niet meer bekijken: je mag immers maar 150ft (45m) hoog in dit fictieve voorbeeld.

Resultaat:

  • Je weet of je in een actieve zone gaat vliegen of niet
  • Je kent de beperkingen van de zone(s)
  • Je weet of je een aanvraag moet doen of niet.
  • Je weet hoe lang op voorhand je de aanvraag moet doen

Lees les 11 na over Droneguide Droneguide >

 

D) Je dronelucht aanvragen via DAA

DAA loginJe ontdekte in de vorige stap actieve zones met beperkingen? Dan moet je je vlucht aanvragen via het “Drones & Aerial Activities”-portaal, “DAA” in het kort. (🇧🇪 Belgische situatie. In Nederland bestaat dit (nog) niet)

Dit is niet moeilijk en niet ingewikkeld. De eerste keer vergt het even wat doorbijten: je wordt immers met iets nieuws geconfronteerd. Echter, niet getreurd: we schreven het voor je uit in Les 26: Je dronevlucht aanvragen via Drones & Aerial Activities (DAA / DAA Fly). Vooraleer allereerste keer is de moeilijkste omdat je administratief nog vanalles eenmalig moet aanvullen: nadien kan je dit gewoon selecteren uit je reeds ingevoerde gegevens.

Het platform vraagt je eigenlijk wat je gaat doen, wat de reden is, met welk toestel en wie als piloot. En vooral, met een op de kaart aanduidbare locatie, waar je gaat vliegen.

Enkele tips:

  • Heel belangrijk om te onthouden: je vult je vluchttijdstip in in UTC, kortom “Greenwich Mean Time”, die verschilt van onze tijd. Kijk daarom bovenaan in DAA naar het klokje dat daar staat en vergelijk het met de tijd op je horloge: naargelang winter of zomer verschilt deze 1 of 2 uren. Zo kan je vluchtje van 14u tot 16u ‘onze tijd’ voor DAA een vlucht van 12:00 – 14:00 UTC zijn bijvoorbeeld in de zomer.
  • Vul je maximale vlieghoogte correct in. Als tip geven we mee van 1 feet onder de limiet te blijven: is de limiet van de zone bijvoorbeeld 150 feet hoogte, vul dan 149 feet in.
  • Gebruik DAA op een iPad of computer. Je smartphone is écht niet handig. De software is nog niet echt heel mobile friendly en een gebied aanduiden gaat nu eenmaal véél makkelijker met een muis of pen.
  • Kijk het resultaat na in je mailbox.
  • Heb je graag telkens een hulpje bij deze stappen in het vervolg? Daarom maakten we bij FDR1 het “Startportaal” wat je bij dagelijks vliegen verderhelpt. Je vindt het op www.fdr1.be/startportaal

Resultaat:

  • Je hebt je vlucht correct aangevraagd in DAA
  • Je ontving een e-mail met de status van jouw vlucht. Deze gaat van “Submitted” naar “Authorized”. 
  • Je kan met deze informatie, tot 72 uur op voorhand, al (waar nodig) je DJI Geozone ‘unlocken’. (Zie stap ‘F’) – minder zorgen eens je op locatie bent. Unlocken is nodig voor ‘gevaarlijkere’ zones zoals een VLL1.  

Lees les 26 na over DAA Drones & Aerial ActivitiesApp >

 

E) Voorbereiding op locatie

DJI Mavic 3 RTH AR path & HomepointEens je aangekomen bent op je filmlocatie doe je best voor je vlucht een aantal snelle checks.

  • Is de situatie nog altijd hetzelfde zoals op Google Maps?
  • Hoe hoog is het hoogste object? Stel je RTH minimaal 10 meter hoger in dan dit hoogste object. Let op: bomen zijn altijd hoger dan je denkt.
  • Wandel eens rond je vliegterrein. Het geeft je niet alleen meer inzichten om veilig te kunnen vliegen, maar geeft je ook extra inspiratie voor mooie shots.
  • Welke bewegingen ga je maken met je drone? Geen inspiratie? Kijk eens in Les 14: Drone cinematography: filmen met je drone
  • Doe rustig je setup. Leg je Drone Landing Pad klaar en zet je drone op. Je kan onze handige Preflight checklist gebruiken als je wil. Immers, je bakent even “jouw terrein” af, waar je in geval van nood met je RTH naar terug kan keren. Weer een zorg minder.

Resultaat:

  • Je kent de omgeving.
  • Je bent volledig klaar om te gaan vliegen.

 

F) Opstijgen en landen

Na alle voorbereidend werk kan je eindelijk gaan genieten. Nog 1 administratief stapje en je bent de lucht in.

  • Kijk hoe laat het is en of dit overeenkomt met je aanvraag in DAA.
  • Open DAA Fly en ga naar je operaties (vluchten). Selecteer daar je vlucht in kwestie en klik op “Take off” (opstijgen). Soms ga je ook meer moeten doen, zoals meegegeven in de toegangsvoorwaarden van de zone, zoals mogelijk telefonisch contact opnemen met iemand. 
  • Lukt je opstijgen niet? Het kan immers zijn dat je drone weigert op te stijgen wegens het verbod in de geozone. Geen nood, mits je de nodige toestemmingen aanvroeg, kan je de zone in DJI “unlocken”. Soms gebeurt dit via pop-ups, soms moet je explicieter dit aanvragen. We leggen hieronder apart uit hoe dit moet. Idealiter deed je dit al op voorhand, want dit vraagt tijd… en internetverbinding. De informatie vind je in DAA en je e-mails van Skeyes terug.
  • Je kan tussentijds ook altijd aangeven op die locatie dat je geland bent en dan weer opstijgen in de DAA Fly. Voor kleinere low-risk vluchten kan je deze stap praktischerwijs overslaan.
  • Vlucht(en) gedaan? Zie zeker dat je “Land” (Geland)  aangeklikt hebt en sluit de operatie met “Close operation“. Je krijgt nadien hiervan ook een e-mail.

Hoe ontgrendel je specialere geozones met DJI FlySafe? Zelfontgrendeling is helemaal niet moeilijk. Je doet het zo: ...

Verder lezen?

Je ziet dit bericht omdat het vervolg van dit artikel is voorbehouden voor onze leden (en je niet ingelogd bent).

Tip: Klik onderaan deze pagina op "inloggen" & lees rustig verder.  

Nog geen lid? Geen probleem! Je kan gratis lid worden van FDR1 en toegang krijgen tot alle extra informatie zoals deze.