Jef Govaert

Aangemaakte reacties

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • in reactie op: Beginnen vliegen met de mini pro 4 en remote id #13975
    Jef Govaert
    Bijdrager

    Hey Kim, bedankt voor de tip maar bij mij niet. De doos praktisch binnenstebuiten gedraaid maar geen stickers.

    in reactie op: Beginnen vliegen met de mini pro 4 en remote id #13969
    Jef Govaert
    Bijdrager

    Bedankt Steven, ik heb intussen de C1 labels aangevraagd. Zou een 20-tal dagen duren alvorens deze aankomen dus nog even tijd om na te denken over wat ik het liefst heb/vaakst doe: over onbetrokken personen vliegen of in een VLL2 vliegen. Zal waarschijnlijk upgraden naar een C1 en dan zo snel mogelijk boven water of gebouwen vliegen wanneer er mensen zijn zoals op de dijk of in een park.

    in reactie op: Beginnen vliegen met de mini pro 4 en remote id #13915
    Jef Govaert
    Bijdrager

    Ik woon zelf ook in Antwerpen en dus middenin de VLL2 zone van Deurne. In deze zone is na toelating van Skeyes een RID nog altijd verplicht. Door een RID aan je mini pro 4 te hangen wordt hij zwaarder dan 250 gram. Nu lees ik 2 verschillende standpunten:
    1) Een C0 drone mag niet meer dan 250 gram wegen dus door er een externe RID aan te hangen, vlieg je buiten de regels. Je moet je drone upgraden naar C1 om in deze VLL2 te vliegen zodat je OF een externe RID aan je drone mag hangen (C1 drone mag tot 900 gram wegen) OF de interne RID van je DJI kan gebruiken (die pas geactiveerd wordt na upgrade naar C1).
    2) Weegt je drone inclusief externe RID meer dan 250 gram vlieg je in A3 en moet je ver weg van mensen en gebouwen blijven. Iets wat je ook niet wil want dan kan je naar mijn mening in België niet veel meer doen met je drone.

    Omwille van deze reden ben ik dus geneigd om mijn mini pro 4 te upgraden naar C1. Dan wordt de interne RID geactiveerd en kan ik gewoon in de VLL2 zone van Deurne vliegen (na toelating). Op dit moment moet ik altijd een redelijk eind rijden om buiten de VLL2 te gaan vliegen terwijl ik met een C1 gewoon tot buiten de VLL1 zou kunnen rijden.

    De enige vraag die ik me hierbij stel is hoe het exact zit met het overvliegen van mensen. Ik vlieg op dit moment geregeld over mensen in bvb een park, op de dijk of in een binnenstad zoals Gent (geleerd uit les 68). Allemaal geen probleem want ik mag momenteel nog over mensen vliegen met mijn CO mini 4 pro. Stel dat ik upgrade naar C1, mag ik hier dan nog vliegen? In les 68 neemt FDR-1 lid Ivan specifiek zijn mini 2 om in Gent te vliegen omdat deze een C0 label heeft. In de tabel van EASA staat bij A1 “Not over assemblies of people”, wat met de C0 ook al niet mag, maar verder lees ik op de website van EASA ook specifiek voor C1: “No flight expected over uninvolved people (if it happens, overflight should be minimised)”. Ik veronderstel dat ik, indien ik mijn drone laat upgraden naar C1, niet meer mag vliegen in Gent, op de dijk, of in een park omdat je bij deze vluchten WEL verwacht dat je over mensen vliegt? Ik moet dus kiezen tussen reglementair in de buurt van waar ik woon vliegen (in de VLL2 van Deurne), of reglementair vliegen op plekken waar het overvliegen van mensen te verwachten is?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)