Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
StevenSleutelbeheerder
Hoi Thomas,
Er zijn héél veel ‘witte zones’ nog in België. Tip:; kijk eens op droneguide in het weekend (vaak dingen dan niét actief).
Voor mij was dat het moment bij uitstek eens de fiets te nemen, de drone mee in de rugzak en eens te fietsen naar een vrije zone.
https://www.fdr1.be/les-11-veilig-vliegen-dankzij-droneguide/Wie zei dat dronevliegen geen sport was? 🙂
Succes & fly safe!
StevenSleutelbeheerderHoi Kim,
We snappen de verwarring rond Natura2000. We schreven er zelfs een artikeltje over: https://www.fdr1.be/les-27-mag-ik-vliegen-in-belgische-natura2000-natuurgebieden/
Dat eens nalezen helpt alvast.
StevenSleutelbeheerderHier alle info over de UAV-app. Zelf betaal ik rond de 6 euro per jaar. Geen geld voor deze klasseservice.
https://www.fdr1.be/uav-forecast-weer-of-geen-weer-om-te-vliegen/StevenSleutelbeheerderAanvullend: voor inspectiedoeleinden raden we een DJI Mini 4 Pro aan, wegens het bezit van obstakelsensoren en de kleine vorm. Best met een smart controller (DJ RC2) met ingebouwd schermpje voor snel en vlot vliegen en het optimaal gebruiksgemak.
Meer op https://www.fdr1.be/dji-mini-4-pro/StevenSleutelbeheerderJe moet, in je DJI Fly App op je RC (of voor de DJI Avata 2: in de bril) je operator ID ingeven. Normaal zendt de drone dan alles uit bij gebruik.
Leren vliegen kan je met de DJI-simulator, linken op https://www.fdr1.be/dji-avata-2-de-leukste-fpv-drone-werd-weer-wat-beter/
StevenSleutelbeheerderVoor zover we kunnen terugvinden is een “tethered drone” (aangelijnde drone) niet anders dan vliegen met een gewone drone volgens de droneregelgeving. Je zal dus
– waar nodig toestemming moeten vragen voor de vlucht (zie https://www.fdr1.be/startportaal )
– jezelf als operator moeten registreren met de nodige vliegbewijzen (A1/A3)StevenSleutelbeheerderIn de luchtvaart bij nacht wil men elk type luchtvaartuig kunnen herkennen. Daarmee kregen ze elk een eigen patroon en kleur toegewezen. “Groen” werd gekozen voor drones, daar andere al bezet waren. (EU)
Rode anti-collision strobes (niet de pilot lights) onderaan zijn normaal voorbehouden voor groter bemand luchtverkeer. Kijk maar eens onderaan het vliegtuig de volgende keer je op vakantie vertrekt. Soms zie je ook rode anti-collision strobes bovenaan, zelfs ook op windturbines. Een ander type van gevaar dus dan een drone.
Alles heeft z’n betekenis in de luchtvaart he, waar jij nu ook deel van uitmaakt!
StevenSleutelbeheerderHoi Kim,
Fijn dat je zo een goeie ervaring ermee hebt. Zelf zijn wij ook fan van C1, drones, niets dan voordelen. (Voor wie dat ook wenst te doen, hier beschrijven we hoe dit te verwezenlijken: https://www.fdr1.be/dji-fly-1-12-8-laat-je-makkelijk-een-cx-label-aanvragen/ )
Ik denk wel dat je lichtje onder WIT moet flikkeren als dit is om je te helpen vliegen overdag. Groen bovenop is inderdaad een feit in België. (En waarom niet, groen onderaan ’s nachts er dan nog bij zou nog moeten kunnen) 😉 – Rood is volgens mij iets anders, opletten.
StevenSleutelbeheerderVoor België is Natura2000 anders dan voor Nederland: info : https://www.fdr1.be/les-27-mag-ik-vliegen-in-belgische-natura2000-natuurgebieden/
StevenSleutelbeheerderHoi Philip,
Even corrigeren:
– een DJI Mini 4 Pro is C0 out of the box. Dat is zijn label, fysiek eropgeplakt. (NIET ALLE -250gr-drones zijn immers C0)
– Wil éénder welke drone nu in een “rode zone” vliegen, moet die Remote ID gebruiken. Je hebt dit in je drone steken (grotere drones), of je plakt dit op je drone (kleinere/oudere drones) als externe module. Zie https://www.fdr1.be/holystone-remote-id-transponder/
– A1/A3-certificatie is best voor je om door te maken en verplicht(!) als je van jouw DJI Mini 4 Pro (permanent) een C1-drone maakt: zo activeer je de INTERNE Remote ID. Er is geen weg terug van C1 naar C0. (Hoe? Zie https://www.fdr1.be/dji-fly-1-12-8-laat-je-makkelijk-een-cx-label-aanvragen/ )
– jouw C0 (of C1) Mini 4 Pro vliegt altijd in Open Categorie A1.Verwar het C-label (C0,C1,C2,…) niet met de Open Categorie ‘luchtruimen’ A1, A2, A3 niet. Uitleg hiervoor: https://www.fdr1.be/les-62-help-het-is-2024-wat-met-die-cx-labels-wat-in-mijn-situatie/
StevenSleutelbeheerderEr zijn eigenlijk geen tinten van roze (rood): zones kunnen “3D” boven elkaar gestapeld liggen en daarmee rood+rood+rood… enz. Een 3D-versie en meer uitleg op https://www.fdr1.be/les-11-veilig-vliegen-dankzij-droneguide/
StevenSleutelbeheerderHoi Eric en Erik,
Dit klopt: waar de “uitzonderingsregeling” mogelijk principieel goedgekeurd is, moet dit nog getekend, gepubliceerd e.d. worden, kortom de mallemolen van administratie van een land. Dit kan op zich laten wachten.
Tot dan (en dat kan lang zijn) vallen we terug op de standaard EU Droneregelgeving: Remote ID verplicht in rode zones.
Interessant voor wie dit leest:
Uitleg: https://www.fdr1.be/mogelijk-binnenkort-witte-rook-voor-c0-en-sub-250-gram-drones-wat-remote-id-betreft/
Remote ID oplossing, ook voor Mini-drones enz: https://www.fdr1.be/holystone-remote-id-transponder/StevenSleutelbeheerderBij Vlucht-annulatie ga ik terug in DAA (planner) en ga ik naar de betrokken vlucht. Daar kan je de operatie annuleren. Aangezien dit het centrale platform is, is dat “the place to be”. Zo is het luchtruim terug vrijgegeven en niet onnodig gereserveerd.
Breek je een lopende vlucht vroegtijdig af tijdens de vluchtoperatie, dan ga je in DAA Fly naar “landen” EN klik ook op de knoppen om de actie te beëindigen, net zoals je ook op het einde van een gewone vluchtoperatie zou doen.
Meer op https://www.fdr1.be/les-26-dronevlucht-aanvraag-drone-service-application-dsa-skeyes/
StevenSleutelbeheerderNeen, (zie tabelletje op https://www.fdr1.be/wet ) , als particuliere piloot val je mooi onder je standaard Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering (“Familiale”, “Gezinspolis”, …) – wel best eens afchecken bij je verzekeraar of drones er mee inzitten: zou moeten, niet altijd (al) het geval.
StevenSleutelbeheerderVoor je drone onder de 250 gram heb je geen examen af te leggen. Alle info op https://www.fdr1.be/wet
-
AuteurBerichten