Beginnen vliegen met de mini pro 4 en remote id

Home Forums DJI Mini 4 Pro Beginnen vliegen met de mini pro 4 en remote id

Weergave van 8 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #13527
      Zohair
      Bijdrager

      Ik heb de wizard gevolgd https://www.fdr1.be/tools/wetgevingswizard/stap-1/stap-2-cx/c0/ en ik heb begrepen wat ik moet doen.
      Maar wat mij nog niet zo duidelijk is, of ik mijn Remote ID moet zetten want als ik mijn droom start kan ik niet vliegen.
      Ik woon in Deurne iets verder van de luchthaven verwijderd pijn aan de rand van VLL1. Ik heb via de site (planner)een goedkeuring gekregen om te vliegen, en ik heb bevestigd dat ik zou vliegen op de fly app. Maar dan laat de app van DJI mij niet toe om te vliegen in deze zone.
      Weten jullie wat ik verkeerd doe of moet ik een Remote ID ingeven?
      Ik had begrepen dat het niet nodig is de documentatie is niet zo gemakkelijk om te begrijpen.
      Dus de vraag is kan ik vliegen in mijn buurt na goedkeuring en hoe doe ik dat dan voornamelijk met de app DJI?

    • #13532
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Zohair,

      Je operatornummer kan je niét ingeven in je DJI Fly app voor C0-drones (zoals de DJI Mini 4 Pro). Daarvoor moet je ‘m “upgraden” via een procedure naar een C1-drone. Procedure en info hoe: https://www.fdr1.be/dji-fly-1-12-8-laat-je-makkelijk-een-cx-label-aanvragen/

      Ik “gok” echter dat je vraag over iets anders gaat: je zit in een VLL1-zone en je drone weigert op te stijgen.
      1) Hoe vlucht aanvragen: zie “dagelijks vliegen” op https://www.fdr1.be/startportaal
      2) Hoe er voorzorgen, met al deze gegevens, dat je drone wél opstijgt? De zogenaamde “unlock”-procedure: zie rode kadertje onderaan https://www.fdr1.be/les-26-dronevlucht-aanvraag-drone-service-application-dsa-skeyes/ voor alle informatie en linken.

    • #13533
      Zohair
      Bijdrager

      Liefst wil ik niet upgraden naar C1. Dus dat betekent dat niet nodig is dan.
      Ik denk dat je mijn vraag niet hebt begrepen or ik mij niet goed heb verwoord.

      Ik heb goedkeuringen gekregen op de planner app. Dan moet je drie uur voor de vlucht in de fly app je vlucht bevestigen.
      Done that also.
      Wat niet lukt daarna is, dat DJI mij niet laat vliegen.
      Dus op mijn remote met scherm, probeer ik te vliegen maat hij zegt mag niet zone is restricted. Moet ik daarvoor iets speciaal doen?

    • #13534
      Kim
      Bijdrager

      Je moet stap 2 die Steven zegt ook nog doen. Geo zone unlocken via DJI zelf.
      En ik ben er bijna zeker van dat je RID moet hebben in rode zones.

      Waarom je drone niet upgraden naar C1? Heb ik ook gedaan en zie enkel voordelen er in.

    • #13539
      Zohair
      Bijdrager

      Enkel voordelen, geen nadeel dan?
      Mocht ik de drone willen verkopen dan kan hij niet terug naar de originele C0?
      Dat is dan de enige nadeel dan.
      Als ik mijn remote id toevoeg, dan ben ik ook te tracken wss?
      Ik heb ook de A1/A3 diploma, dus theoretisch kan ik wel upgraden.

    • #13551
      Kim
      Bijdrager

      Voor mij persoonlijk zie ik er geen nadeel in.
      Je kan indd wel niet terug naar C0.

      Als je niet upgrade en in een rode zone wil/mag vliegen moet je indd een third-party RID bevestigen.

    • #13915
      Jef Govaert
      Bijdrager

      Ik woon zelf ook in Antwerpen en dus middenin de VLL2 zone van Deurne. In deze zone is na toelating van Skeyes een RID nog altijd verplicht. Door een RID aan je mini pro 4 te hangen wordt hij zwaarder dan 250 gram. Nu lees ik 2 verschillende standpunten:
      1) Een C0 drone mag niet meer dan 250 gram wegen dus door er een externe RID aan te hangen, vlieg je buiten de regels. Je moet je drone upgraden naar C1 om in deze VLL2 te vliegen zodat je OF een externe RID aan je drone mag hangen (C1 drone mag tot 900 gram wegen) OF de interne RID van je DJI kan gebruiken (die pas geactiveerd wordt na upgrade naar C1).
      2) Weegt je drone inclusief externe RID meer dan 250 gram vlieg je in A3 en moet je ver weg van mensen en gebouwen blijven. Iets wat je ook niet wil want dan kan je naar mijn mening in België niet veel meer doen met je drone.

      Omwille van deze reden ben ik dus geneigd om mijn mini pro 4 te upgraden naar C1. Dan wordt de interne RID geactiveerd en kan ik gewoon in de VLL2 zone van Deurne vliegen (na toelating). Op dit moment moet ik altijd een redelijk eind rijden om buiten de VLL2 te gaan vliegen terwijl ik met een C1 gewoon tot buiten de VLL1 zou kunnen rijden.

      De enige vraag die ik me hierbij stel is hoe het exact zit met het overvliegen van mensen. Ik vlieg op dit moment geregeld over mensen in bvb een park, op de dijk of in een binnenstad zoals Gent (geleerd uit les 68). Allemaal geen probleem want ik mag momenteel nog over mensen vliegen met mijn CO mini 4 pro. Stel dat ik upgrade naar C1, mag ik hier dan nog vliegen? In les 68 neemt FDR-1 lid Ivan specifiek zijn mini 2 om in Gent te vliegen omdat deze een C0 label heeft. In de tabel van EASA staat bij A1 “Not over assemblies of people”, wat met de C0 ook al niet mag, maar verder lees ik op de website van EASA ook specifiek voor C1: “No flight expected over uninvolved people (if it happens, overflight should be minimised)”. Ik veronderstel dat ik, indien ik mijn drone laat upgraden naar C1, niet meer mag vliegen in Gent, op de dijk, of in een park omdat je bij deze vluchten WEL verwacht dat je over mensen vliegt? Ik moet dus kiezen tussen reglementair in de buurt van waar ik woon vliegen (in de VLL2 van Deurne), of reglementair vliegen op plekken waar het overvliegen van mensen te verwachten is?

    • #13916
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Daarom twijfel ik ook. Eigenlijk te gek voor woorden. Als je drone van -249gr zijn eigen RID uitzendt mag je er ineens niet meer over niet betrokken personen vliegen, precies of hij dan zwaarder of gevaarlijker geworden is. Waarom geen aanpassing in de wet….

    • #13918
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Je analyse is correct.

      – Hoe van CO naar C1 voor de mini 4 pro: https://www.fdr1.be/dji-fly-1-12-8-laat-je-makkelijk-een-cx-label-aanvragen/
      – Wetgeving voor C0-drone: https://www.fdr1.be/tools/wetgevingswizard/stap-1/stap-2-cx/c0/
      – Wetgeving voor C1-drone: https://www.fdr1.be/tools/wetgevingswizard/stap-1/stap-2-cx/c1/

      Grootste verschil: met een C1 mag je niet bewust/opzettelijk over niet-betrokken personen vliegen. Met een C0 mag dit wel. Je mag dus met een C1 erover, maar vermijden als je het vermijden kan en als je het op voorhand zag. Goed advies trouwens voor elke piloot.

      De -250 gram RemoteID-uitzondering is een processie van Echternach… Niet te hard in de nabije toekomst op rekenen dat dit vlot gepubliceerd wordt…

Weergave van 8 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.