Home › Forums › DJI Mini 4 Pro › Beginnen vliegen met de mini pro 4 en remote id
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 dag, 10 uren geleden door Thomas.
-
AuteurBerichten
-
-
30/07/2024 om 19:34 #13527ZohairBijdrager
Ik heb de wizard gevolgd https://www.fdr1.be/tools/wetgevingswizard/stap-1/stap-2-cx/c0/ en ik heb begrepen wat ik moet doen.
Maar wat mij nog niet zo duidelijk is, of ik mijn Remote ID moet zetten want als ik mijn droom start kan ik niet vliegen.
Ik woon in Deurne iets verder van de luchthaven verwijderd pijn aan de rand van VLL1. Ik heb via de site (planner)een goedkeuring gekregen om te vliegen, en ik heb bevestigd dat ik zou vliegen op de fly app. Maar dan laat de app van DJI mij niet toe om te vliegen in deze zone.
Weten jullie wat ik verkeerd doe of moet ik een Remote ID ingeven?
Ik had begrepen dat het niet nodig is de documentatie is niet zo gemakkelijk om te begrijpen.
Dus de vraag is kan ik vliegen in mijn buurt na goedkeuring en hoe doe ik dat dan voornamelijk met de app DJI? -
31/07/2024 om 15:33 #13532StevenSleutelbeheerder
Hoi Zohair,
Je operatornummer kan je niét ingeven in je DJI Fly app voor C0-drones (zoals de DJI Mini 4 Pro). Daarvoor moet je ‘m “upgraden” via een procedure naar een C1-drone. Procedure en info hoe: https://www.fdr1.be/dji-fly-1-12-8-laat-je-makkelijk-een-cx-label-aanvragen/
Ik “gok” echter dat je vraag over iets anders gaat: je zit in een VLL1-zone en je drone weigert op te stijgen.
1) Hoe vlucht aanvragen: zie “dagelijks vliegen” op https://www.fdr1.be/startportaal
2) Hoe er voorzorgen, met al deze gegevens, dat je drone wél opstijgt? De zogenaamde “unlock”-procedure: zie rode kadertje onderaan https://www.fdr1.be/les-26-dronevlucht-aanvraag-drone-service-application-dsa-skeyes/ voor alle informatie en linken. -
31/07/2024 om 20:04 #13533ZohairBijdrager
Liefst wil ik niet upgraden naar C1. Dus dat betekent dat niet nodig is dan.
Ik denk dat je mijn vraag niet hebt begrepen or ik mij niet goed heb verwoord.Ik heb goedkeuringen gekregen op de planner app. Dan moet je drie uur voor de vlucht in de fly app je vlucht bevestigen.
Done that also.
Wat niet lukt daarna is, dat DJI mij niet laat vliegen.
Dus op mijn remote met scherm, probeer ik te vliegen maat hij zegt mag niet zone is restricted. Moet ik daarvoor iets speciaal doen? -
31/07/2024 om 22:29 #13534KimBijdrager
Je moet stap 2 die Steven zegt ook nog doen. Geo zone unlocken via DJI zelf.
En ik ben er bijna zeker van dat je RID moet hebben in rode zones.Waarom je drone niet upgraden naar C1? Heb ik ook gedaan en zie enkel voordelen er in.
-
01/08/2024 om 18:41 #13539
-
02/08/2024 om 17:23 #13551KimBijdrager
Voor mij persoonlijk zie ik er geen nadeel in.
Je kan indd wel niet terug naar C0.Als je niet upgrade en in een rode zone wil/mag vliegen moet je indd een third-party RID bevestigen.
-
14/09/2024 om 10:32 #13915Jef GovaertBijdrager
Ik woon zelf ook in Antwerpen en dus middenin de VLL2 zone van Deurne. In deze zone is na toelating van Skeyes een RID nog altijd verplicht. Door een RID aan je mini pro 4 te hangen wordt hij zwaarder dan 250 gram. Nu lees ik 2 verschillende standpunten:
1) Een C0 drone mag niet meer dan 250 gram wegen dus door er een externe RID aan te hangen, vlieg je buiten de regels. Je moet je drone upgraden naar C1 om in deze VLL2 te vliegen zodat je OF een externe RID aan je drone mag hangen (C1 drone mag tot 900 gram wegen) OF de interne RID van je DJI kan gebruiken (die pas geactiveerd wordt na upgrade naar C1).
2) Weegt je drone inclusief externe RID meer dan 250 gram vlieg je in A3 en moet je ver weg van mensen en gebouwen blijven. Iets wat je ook niet wil want dan kan je naar mijn mening in België niet veel meer doen met je drone.Omwille van deze reden ben ik dus geneigd om mijn mini pro 4 te upgraden naar C1. Dan wordt de interne RID geactiveerd en kan ik gewoon in de VLL2 zone van Deurne vliegen (na toelating). Op dit moment moet ik altijd een redelijk eind rijden om buiten de VLL2 te gaan vliegen terwijl ik met een C1 gewoon tot buiten de VLL1 zou kunnen rijden.
De enige vraag die ik me hierbij stel is hoe het exact zit met het overvliegen van mensen. Ik vlieg op dit moment geregeld over mensen in bvb een park, op de dijk of in een binnenstad zoals Gent (geleerd uit les 68). Allemaal geen probleem want ik mag momenteel nog over mensen vliegen met mijn CO mini 4 pro. Stel dat ik upgrade naar C1, mag ik hier dan nog vliegen? In les 68 neemt FDR-1 lid Ivan specifiek zijn mini 2 om in Gent te vliegen omdat deze een C0 label heeft. In de tabel van EASA staat bij A1 “Not over assemblies of people”, wat met de C0 ook al niet mag, maar verder lees ik op de website van EASA ook specifiek voor C1: “No flight expected over uninvolved people (if it happens, overflight should be minimised)”. Ik veronderstel dat ik, indien ik mijn drone laat upgraden naar C1, niet meer mag vliegen in Gent, op de dijk, of in een park omdat je bij deze vluchten WEL verwacht dat je over mensen vliegt? Ik moet dus kiezen tussen reglementair in de buurt van waar ik woon vliegen (in de VLL2 van Deurne), of reglementair vliegen op plekken waar het overvliegen van mensen te verwachten is?
-
14/09/2024 om 13:09 #13916Eric HerckensBijdrager
Daarom twijfel ik ook. Eigenlijk te gek voor woorden. Als je drone van -249gr zijn eigen RID uitzendt mag je er ineens niet meer over niet betrokken personen vliegen, precies of hij dan zwaarder of gevaarlijker geworden is. Waarom geen aanpassing in de wet….
-
14/09/2024 om 18:26 #13918StevenSleutelbeheerder
Je analyse is correct.
– Hoe van CO naar C1 voor de mini 4 pro: https://www.fdr1.be/dji-fly-1-12-8-laat-je-makkelijk-een-cx-label-aanvragen/
– Wetgeving voor C0-drone: https://www.fdr1.be/tools/wetgevingswizard/stap-1/stap-2-cx/c0/
– Wetgeving voor C1-drone: https://www.fdr1.be/tools/wetgevingswizard/stap-1/stap-2-cx/c1/Grootste verschil: met een C1 mag je niet bewust/opzettelijk over niet-betrokken personen vliegen. Met een C0 mag dit wel. Je mag dus met een C1 erover, maar vermijden als je het vermijden kan en als je het op voorhand zag. Goed advies trouwens voor elke piloot.
De -250 gram RemoteID-uitzondering is een processie van Echternach… Niet te hard in de nabije toekomst op rekenen dat dit vlot gepubliceerd wordt…
-
17/09/2024 om 13:32 #13969Jef GovaertBijdrager
Bedankt Steven, ik heb intussen de C1 labels aangevraagd. Zou een 20-tal dagen duren alvorens deze aankomen dus nog even tijd om na te denken over wat ik het liefst heb/vaakst doe: over onbetrokken personen vliegen of in een VLL2 vliegen. Zal waarschijnlijk upgraden naar een C1 en dan zo snel mogelijk boven water of gebouwen vliegen wanneer er mensen zijn zoals op de dijk of in een park.
-
-
17/09/2024 om 01:37 #13961Benny DirinckBijdrager
Ik weet dat het tegen de regels is maar wat gebeurd er als je geen Remote Id invult na de upgrade van C0 naar C1?
-
17/09/2024 om 10:52 #13966StevenSleutelbeheerder
Hoi Benny, hele goeie vraag! Het is dan een beetje zoals rondrijden met een rijbewijs maar zonder nummerplaat op je auto.
1) Ander luchtverkeer kan je niet zien (U-Space, automatische drones, UZ heli die landt, …) => extra gevaar voor bemand verkeer
2) Je vliegt dan illegaal. Gevolg: bij controle kan je een boete verwachten, maar vooral: voor je verzekeraar (‘burgerlijke aansprakelijkheid’) ben je niet conform de regels aan het vliegen, dus niet gedekt bij schade aan derden.Let op: ook C0-drones moeten op dit moment in bepaalde rode zones mét Remote ID vliegen willen ze daar kunnen en mogen vliegen (= toegangsvoorwaarde)
-
17/09/2024 om 11:29 #13968Benny DirinckBijdrager
Bedankt voor uw antwoord Steven.
Ik heb me laten vertellen dat de DJI Fly app verhinderd dat je kan opstijgen wanneer je je exploitatie nummer niet hebt ingevuld via de Remote id functionaliteit na een upgrade van C0 naar C1. Klopt dit wel?
Verder, als je jezelf in een actieve zone bevindt, bv rond Antwerpen en je wil een paar zaken uitproberen met je drone, m.a.w. je gaat niet hoger dan je dakgoot zo’n 5 á 6 meter, moet je dan remote id uitzenden en toestemming vragen enz….?
-
17/09/2024 om 18:52 #13973StevenSleutelbeheerder
Hoi Benny,
DJI Fly verhindert je ALTIJD als je wil opstijgen op een echt niet toegelaten locatie, ongeacht je Cx-label, je remote ID of andere dingen. Dit heet “Geo Awareness” / “Geofencing”.
Verder klinkt het raar maar zo is het: wil je opstijgen in een rode zone, ook al is het maar 2 centimeter, betekent dit (in openlucht) toestemmingen aanvragen; voor ELKE dronepiloot.
-
-
-
17/09/2024 om 17:17 #13971KimBijdrager
Zit die C1 sticker niet gewoon mee in de doos bij jou? Bij mij althans wel. Heb 1 werkdag moeten wachten voor de softwarematige upgrade naar C1.
-
17/09/2024 om 17:20 #13972Benny DirinckBijdrager
Bij mij zaten die ook in de doos. Een grijze en een zwarte voor in het batterij compartiment.
-
17/09/2024 om 21:44 #13975Jef GovaertBijdrager
Hey Kim, bedankt voor de tip maar bij mij niet. De doos praktisch binnenstebuiten gedraaid maar geen stickers.
-
-
17/09/2024 om 22:04 #13977KimBijdrager
Ze zaten in een plastic zakje waar ook de veiligheidsvoorschriften, gebruikshandleiding en enkele DJI stickers in zitten. Heb je dat ook goed bekeken?
-
18/09/2024 om 08:21 #13979ThomasBijdrager
Bij mij zaten de stickers wel in de doos (aankoop ongeveer een 3-tal weken geleden), maar ik heb toch de volledige procedure gestart omdat ik nergens de mogelijkheid zag om de foto met de nieuwe stickers door te sturen naar DJI. Nu, er is geen haast bij… maar de stickers zaten idd wel in de doos.
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.