Dji mini 4 + strobe

Home Forums Varia – Wetgeving Dji mini 4 + strobe

Weergave van 11 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #11436
      Danny Verslype
      Bijdrager

      Is er tolerantie wat betreft de -250 gram (mini 4) wegende drones, als je een strobe (5 à 12 gram) bevestigd ben je in principe in overtreding of niet.

      Dit probleem is gemakkelijk op te lossen door de A1 A3 licentie te behalen maar wat dan in 2024, de mini 4 heeft geen remote ID (heeft er wel een maar niet geactiveerd door Dji)

    • #11437
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hallo Danny, een zeer goeie vraag. We gaan uit van wel, maar … 🙂 – Het is zeker een goed idee een A1/A3 te halen (we raden dat iedereen aan).

      Als je kijkt naar het gebruik (nachtvluchten, mist, …) dan ga je, ook al mag je in A1 vliegen, vaak zelf de regels van A3 aanhouden: je gaat immers verder vliegen van objecten omdat je gewoon een slechter zicht hebt omdat het nacht is én er gaan minder mensen rondom je drone zijn in die omstandigheden.

      Meer weten over deze topics:
      https://www.fdr1.be/les-32-nachtvluchten/
      https://www.fdr1.be/les-38-vliegen-in-de-mist-met-je-drone/

      En ja, inderdaad, je Mini-serie-drone heeft geen (actieve) Remote ID (op dit moment) wat in 2024 wel een dingetje gaat worden voor heel wat zwaardere drones.

    • #11685

      In de regelgeving staat “… moet de piloot op afstand ervoor zorgen dat tijdens nachtvluchten een
      groen knipperlicht op het onbemande luchtvaartuig is geactiveerd.”
      De mini 4+ heeft al groene knipperlichten ! IMHO is die dus reglementair voor nachtvluchten.
      Een extra strobe zou idd het gewicht verhogen en komt hij aldusdanig in een hogere klasse.

    • #11718

      Officiele tekst op https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/vliegen-met/drones-uas/

      “Mag ik ‘s nachts vluchten uitvoeren in de categorie Open?
      In de categorie Open zijn nachtvluchten toegelaten als deze vluchtuitvoeringen aan alle voorwaarden van deze categorie voldoen.

      Meer bepaald is het verplicht dat de vluchtuitvoeringen binnen zicht (VLOS) worden verricht:

      – u moet uw UAS dus altijd duidelijk kunnen zien, zelfs ‘s nachts;
      – het UAS moet ook met een licht worden uitgerust om de zichtbaarheid van het UAS in de lucht te garanderen (vanaf 1 juli 2022 zal een groen knipperlicht verplicht zijn);
      – de vliegomgeving moet zodanig zijn dat het zicht tijdens de gehele vluchtuitvoering behouden blijft.”

      Er is dus geen sprake van een extra strobe licht enkel ‘een groen knipperlicht’.

    • #11924

      De mini 4+ met strobe heeft dan een groter gewicht dan 249 gr. Alhoewel het een C0 is, moet er dan geen actieve RID zijn om te mogen vliegen met dat extra gewicht? De strobe maakt ook voor de piloot de drone veel zichtbaarder bij nachtvluchten, die twee groene knipperlichtjes stellen niet zo veel voor.

    • #11927
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Voor de mini 3 Pro is het wel zo dat indien men filmt die groene knipperlichten uit gaan en men dan dus niet meer in orde is om ’s nachts te vliegen.

    • #11939
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Het is dat wat ik eigenlijk bedoelde :).
      Men heeft zeker stroboscopisch licht nodig.

    • #13627
      Bart
      Bijdrager

      Vraagje: aangezien je dan in A3 gaat vliegen, is er dan ook een andere verzekering nodig ? (voor het “overgewicht”)

      • #13628
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Neen, (zie tabelletje op https://www.fdr1.be/wet ) , als particuliere piloot val je mooi onder je standaard Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering (“Familiale”, “Gezinspolis”, …) – wel best eens afchecken bij je verzekeraar of drones er mee inzitten: zou moeten, niet altijd (al) het geval.

        • #13629
          Bart
          Bijdrager

          Dank je Steven.
          Ik had de tabel gezien maar verkeerd geïnterpreteerd. Mijn verzekering (KBC) dekt dit.

          BA, >20kg: specifiek

    • #13652
      Philip Wagemans
      Bijdrager

      Ik vat even samen voor mezelf: indien nachtvlucht met DJI Mini 4 (of andere -250g drone)
      1) groene strobe verplicht
      2) RemoteID verplicht
      3) A1/A3 certificering verplicht.
      Klopt toch?

      Vraagjes:
      1) Waar haal je zo’n RemoteID:?
      2) Wordt de drone vanaf dan permanent A1/A3? (dus nooit meer bruikbaar als A0?) Of: strobe & RemoteID eraf, verdervliegen als C0?

    • #13661
      Kim
      Bijdrager

      Voor zij die nog twijfelen;
      Ik heb m’n m4p opgewaardeerd naar C1 en A1/A3 uiteraard behaald. Ik zie er enkel voordeel in, maar dat is iets persoonlijk natuurlijk.
      Ik mag nu (theoretisch) max. 900gr wegen, RID is actief en ik kan tot 500m* boven take-off point gaan.
      *De 120m AGL restrictie blijft gelden maar dat maakt wel dat ik in berggebied met de helling mee kan stijgen.

      Ook heb ik drie stroboscopiche lichtjes gekocht. Eentje voor bovenop de drone (dat maakt hem zichtbaar voor luchtverkeer dat hoger dan mij vliegt) en eentje voor onderaan de drone (dat maakt hem voor mij heel zichtbaar).
      Bovenaan flikkert ie groen en onderaan rood. Dan heb ik er nog eentje over als reserve.

      • #13662
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Hoi Kim,

        Fijn dat je zo een goeie ervaring ermee hebt. Zelf zijn wij ook fan van C1, drones, niets dan voordelen. (Voor wie dat ook wenst te doen, hier beschrijven we hoe dit te verwezenlijken: https://www.fdr1.be/dji-fly-1-12-8-laat-je-makkelijk-een-cx-label-aanvragen/ )

        Ik denk wel dat je lichtje onder WIT moet flikkeren als dit is om je te helpen vliegen overdag. Groen bovenop is inderdaad een feit in België. (En waarom niet, groen onderaan ’s nachts er dan nog bij zou nog moeten kunnen) 😉 – Rood is volgens mij iets anders, opletten.

    • #13663
      Kim
      Bijdrager

      Aaah OK, fijn dat je dat vermeld. Gelukkig is het maar een druk op de knop om het naar wit te brengen.

      Uit interesse; rood mag niet bij wet of wat is de redenatie erachter?

      • #13664
        Steven
        Sleutelbeheerder

        In de luchtvaart bij nacht wil men elk type luchtvaartuig kunnen herkennen. Daarmee kregen ze elk een eigen patroon en kleur toegewezen. “Groen” werd gekozen voor drones, daar andere al bezet waren. (EU)

        Rode anti-collision strobes (niet de pilot lights) onderaan zijn normaal voorbehouden voor groter bemand luchtverkeer. Kijk maar eens onderaan het vliegtuig de volgende keer je op vakantie vertrekt. Soms zie je ook rode anti-collision strobes bovenaan, zelfs ook op windturbines. Een ander type van gevaar dus dan een drone.

        Alles heeft z’n betekenis in de luchtvaart he, waar jij nu ook deel van uitmaakt!

    • #13671
      Kim
      Bijdrager

      Dank je voor de verduidelijking.

Weergave van 11 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.