EBBL KLEINE-BROGEL CTR – beter safe than sorry

Home Forums Varia – Wetgeving EBBL KLEINE-BROGEL CTR – beter safe than sorry

Weergave van 3 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #13719
      Thomas
      Bijdrager

      Hey allen

      Sinds vandaag nieuw op het forum. Ik bevind mij in de CTR van Kleine Brogel en heb hier al wat vragen ivm die zone zien passeren maar wou mijn vraag toch nog eens specifiek herhalen (better safe than sorry). De grotere zone kan opgedeeld worden in (voor mij) 3 belangrijke stukken: EBR07A (cirkel 2NM), EBR07B (cirkel 5NM) en de overige CTR zone die niet permanent actief is.

      Kloppen volgende statements:
      EBR07A: NFZ zonder uitzondering (of mss heel speciale toestemming)
      EBR07B: Vliegen kan onder 35ft en tot 400ft met toestemming na officiële aanvraag
      Overige CTR:
      – indien actief: vliegen onder 35ft is altijd toegestaan (of volgens access conditions)
      – indien niet actief: vliegen onder 400ft met in acht name van geldende regels (max 400ft AGL, VLOS, etc…)

      Praktisch voorbeeld: stel ik wil vliegen op locatie 51.16373635080242, 5.607741328434879 en dat valt binnen de CTR die niet constant actief is en buiten EBR07B. Mag ik, wanneer de zone niet actief is, vliegen volgens normale omstandigheden en richtlijnen (400ft etc)?

      Dit is voor mij, een beginneling, nog altijd niet 100% duidelijk en zou hier graag bevestiging rond hebben.

      Alvast bedankt.

    • #13720
      Kim
      Bijdrager

      Hoi Thomas,

      Je statement over EBR07A klopt niet helemaal. Hier kan toestemming voor vragen. Daar moet je 3 aanvragen voor indienen en goed optijd zelfs.
      Of die al dan niet gaat goedgekeurd worden, laat ik in het midden.

      BR07B: correct

      Je praktisch voorbeeld; indien inactief mag je hier gewoon vliegen met alle droneregels in pacht genomen. Nu vallen deze coördinaten wel heel dicht naast EBR07B, in theorie geen probleem maar ik zou persoonlijk toch iets meer afstand nemen.

    • #13729
      Thomas
      Bijdrager

      Bedankt voor de reactie Kim.

      Wat EBR07A betreft, het is niet echt mijn bedoeling om hier zelfs maar de moeite te doen om dit aan te vragen. Ik ben in contact met mensen op de basis zelf en ik weet hoe streng ze daar op zijn. In sommige gevallen is zelfs EBR07B twijfelachtig of daar toestemming wordt voor gegeven. EBR07B is voor mij ideaal gelegen maar aangezien hier altijd toestemming moet voor verkregen worden denk ik dat ik op den duur meer bezig ben met toestemming vragen dan met vliegen :/

      Voor het praktisch voorbeeld kan ik mij wel voorstellen dat meer afstand van de CTR beter zou zijn, maar dat was voor ik van de Natura2000 gebieden had gehoord. Blijkt dat ook dit voor mij een serieuze belemmering is want we hier hier zowat volledig omsingeld door ofwel CRT ofwel Natura2000 gebieden :/ Eerlijk gezegd een situatie om een beetje moedeloos van te worden…

      Merci.

      • #13751
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Hoi Thomas,

        Er zijn héél veel ‘witte zones’ nog in België. Tip:; kijk eens op droneguide in het weekend (vaak dingen dan niét actief).
        Voor mij was dat het moment bij uitstek eens de fiets te nemen, de drone mee in de rugzak en eens te fietsen naar een vrije zone.
        https://www.fdr1.be/les-11-veilig-vliegen-dankzij-droneguide/

        Wie zei dat dronevliegen geen sport was? 🙂

        Succes & fly safe!

        • #13754
          Thomas
          Bijdrager

          Dag Steven

          Het is mij duidelijk dat er nog ‘genoeg’ zones zijn waar er zonder restricties kan gevlogen worden, maar als beginnend piloot zou het fijn zijn om op niet bepaalde momenten te kunnen gaan vliegen zonder al te veel zorgen te moeten maken over de geldende maatregelen op die plaats en op dat moment. Ondertussen heb ik zowat alle artikels gelezen op FDR1 die te maken hebben met regelgeving.

          Kwa afstanden ben ik eigenlijk niet beperkt, voldoende tijd vinden om altijd verdere verplaatsingen te maken is iets anders :/

          Bedankt.

    • #13738
      Kim
      Bijdrager

      Ja Natura2000, qua regelgeving 1 grote farce wat mij betreft. Je mag wel opstijgen en landen net buiten die zone en overvliegen op “geringe” hoogte. Maar wat is “gering”?

      Ikzelf ben absoluut geen drone cowboy en hou me absoluut aan de regels, maar wat Natura2000 betreft… Daar heb ik wel enigszins het sch**t aan. Uiteraard blijf ik weg bij broedgebied en vlieg ik ook niet in die periode. Daarbuiten, vlieg ik gewoon over en boven Natura2000 gebied.

      Er zullen er ongetwijfeld oneens zijn met mij, maar zolang er geen duidelijk en in cijfer gedefinieerd regels zijn, interpreteer ik “gering” op mijn manier.

      • #13750
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Hoi Kim,

        We snappen de verwarring rond Natura2000. We schreven er zelfs een artikeltje over: https://www.fdr1.be/les-27-mag-ik-vliegen-in-belgische-natura2000-natuurgebieden/

        Dat eens nalezen helpt alvast.

      • #13755
        Thomas
        Bijdrager

        Als personen zich aan de regels willen houden, zoals de meeste serieuze piloten wel doen, dan wordt het idd moeilijker wanneer de regels niet 100% duidelijk zijn en er nog veel ruimte is voor interpretatie. Als ik mij niet vergis is die regelgeving ook al ongeveer 20 jaar geleden opgesteld? Hier is ook veel gebied waar in principe geen kat komt en de kans om iemand tegen te komen die er een probleem van gaat maken heel klein.

        Wordt er ook actief tracking gedaan op drones bij dergelijke gebieden? Ik kan mij niet voorstellen dat dit prioriteit heeft. Het is niet direct te bedoeling om op te stijgen of te landen in dergelijk gebied, tenzij een noodlanding of zo, maar de kans van overvliegen is wel groot en dan moet je misschien al een boswachter of fervent vogenspotter tegenkomen of zo om daarover problemen te krijgen? Het is ook nooit mijn bedoeling om de natuur te verstoren en zal dus nooit in broedtijd of zo over dergelijke gebieden vliegen.

        Merci.

Weergave van 3 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.